Yang Setia

Sekadar Penghibur Hati

Tuesday, October 4, 2011

Ya Allah!!Melati,bukannye Meranti...

Assalamualaikum semua...kali saya nk ceritakan satu kisah yang baru saje berlaku...cmni kisahnye,lepas saje saya habis exam final semester 1,maka saya pun plan la untuk join Smart Generation camp kat Banting,Selangor dengan niat untuk mengubah diri menjadi lebih baik...Insya-Allah

Ni hati ni mmg dah semangat dah ni...walaupun tgk mase hari Khamis tu,semua budak Asasi mmg dah excited yg amat untuk balik ke rumah masing-masing...semua siap tangkap-tangkap gambar lagi,walaupun next sem nnt jumpa jugak.hmm,lantak ler deme nk buat ape pun(saya bermonolog seorang diri)...so,saya pun tekadkan hati untuk tetap join camp tu walaupun terpaksa balik lewat 3 hari...

Nk jadikan cerita,mase petang jumaat tu saya dapat mesej dari abg Qamarul Naim yg bertanggungjawab menguruskan pendaftaran peserta,yang berbunyi....

Assalamualaikum..sahabt2 yg join smart generation camp..
Tarikh:30/9-2/10
Tempat:Banting,Selangor
Berkumpul di surau melati bersama2 brg2 keperluan ke program..solat mgrb d surau melati..dijangka bertolak kul 8 mlm..

Maka,saya pun dgn penuh keyakinan membuat awan fikiran membayangkan surau meranti yang terletak di luar kampus UiTM di seksyen 2...jam pukul 5.30,saya membuat kira-kira..alahh,kul 6 lebih nnt aku gerak arr..makan KFC dlu...saya membuat perancangan sambil main game FIFA 11 level professional..then,bile jam dah menunjukkan kul 6.15 pm saya telah siap mandi dan packing utk menuju ke surau meranti di seksyen 2 menaiki bas rapidKL dgn tambang RM 1..

Sebelum ke surau meranti,saya terlebih dahulu melangkah ke KFC untuk memenuhi nfasu makanan.Astaghfirullah..agak membazir di situ..kenapa la tak dimakan nasik yg kenyang tapi murah..namun,ketika itu saya tidak berfikir panjang dan terus mengorder set X-meal deluxe plus cheesy wedges..saya mula makan,berseorangan,sambil memerhatikan orang lain.Jam kul 7.00 pm,saya berkata dlm hati,haha..pandai aku bajet masa.lepas ni boleh terus ke surau meranti..gempak betul aku...timbul bangga diri,nauzubillah..ampunkan aku Ya Allah..

Apabila azan berkumandang,saya terus bergegas mencari surau meranti di dalm kolej itu..sebab,x pernah sekali pun saya pergi meranti...so,mcm rusa masuk kampung la..bile dah masuk surau tu,saya tgk surau tu kecik aje...ade la 3,4 brader dlm surau tu...mula timbul keraguan dalam hati..eh,apehal pelik je ni..mne peserta2 laen?tgk sume mcm x bersedia je(saya dtg dgn bawak beg2)..tapi,saya abaikan perasaan tu dgn alasan maybe aku orang first smpai kott...saya terus solat maghrib..lepas solat maghrib,saya mula risau..eh,betul ke surau meranti ni?x nmpk mcm peserta pun semua kt sini..maka,saya bukak balik mesej abg Qamarul td(sila rujuk di atas)...YA ALLAH!!!MELATI,BUKANNYE MERANTI!!!...saya menjerit dalam hati smbil menepuk dahi..saya pun cuba membayangkan surau melati...Astaghfirullah al azim,surau melati dekat dlm kampus,sebelah dataran cendekia...ape la sengal sgt aku ni...saya pun terus bergegas ke bus stop..nk dijadikan cerita,tgh2 nk cepat tu,terpijak la pulak lopak air..adoyaaii,abis basah seluar saya...tapi saya try utk cool je n anggap itu ujian Allah SWT..

Akhirnya,saya selamat smpai ke surau melati n naik bas menuju ke Smart Generation Camp...Alhamdulillah

Pengajaran yg saya dapat:

1.Jangan sesekali ada perasaan bangga diri dalam diri kita...kerana kita sebagai hamba Allah SWT tidak mempunyai apa-apa.Apa yang kita ada sekarang,hanyalah pinjaman sementara daripada Allah SWT yang mana Allah SWT boleh mengambilnya pada bila-bila masa sahaja.

2.Setiap kesusahan itu sebenarnya ujian daripada Allah SWT untuk melhat sama ada kita mampu bersabar di atas ujian itu.Sesungguhnya,setiap orang yang bersabar itu tinggi kedudukannya di sisi Allah SWT sebagai mana Allah SWT berfirman di dalam surah Al-Baqarah ayat 153 yang bermaksud,
"Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan shalat, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar."

Wallahualam....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...