Yang Setia

Sekadar Penghibur Hati

Monday, October 10, 2011

Kesabaran Teruji


Assalamualaikum...hari ni saya nk ceritakan satu kisah yang jadi kat saya semalam.Cuma,takde la cerita yang hebat-hebat ape sume tapi memberi pengalaman la walaupun penah jugak jadi dulu.Kali ni,saya nk kongsi dengan semua la,Insya-Allah..

Camni citer die,semalam hari Ahad bersamaan dengan 9 Oktober 2011 saya pegi ke Pasir Mas untuk training motor sebab bulan ni saya ade test untuk dapat lesen P.Dulu sebelum masuk UiTM dah test sekali dah,tapi kandas la plak.Xde rezeki la tu.Jatuh titi.Redha je la.So,saya dengan bersemangatnye berangkat la ke Pasir Mas menaiki Honda Wave 100 saya lebih kurang kul 9.30.Alhamdulillah selamat smpai kat situ kul 10 pagi.Lepas tu,terus la training motor dan selesai dekat-dekat kul 11 pagi.

Saya pun terus balik sebab malas duk lama-lama kat situ.lagiun,saya memang dah plan nk pegi kedai buku SMO nk cari buku sket.Tapi,cari punya cari tak jumpa buku yang saya nk cari tu.Hmm..xpe la,pegi tengok kat Kota Bharu la.Boleh kenal-kenal jalan Sekolah Ismail Petra.Saya cakap sorang-sorang.Sekolah Ismail Petra tu tempat saya nk amik ujian MUET nnt.So,saya pun terus la ke Kota Bharu lepas isi minyak.

Jalan punye jalan,saya jumpa jugak jalan ke sekolah tu.Alhmadulillah walaupun pintu depan tak tahu kat mane.Tapi saya berfikiran positif,"alah nnt pandai-pandai la aku cari".pastu,saya pun pegi la ke kedai buku SMO kat Kota Bharu ni tapi takde jugak buku tu.Abang SMO tu cakap stok takde.Saya pun dengan hati yang lara try plak nk pegi KB Mall.

Mase smpai kat satu simpang 4,saya pun pegi la ke kiri tiba-tiba motor saya macam tergelincir.Alamak, takkan kene lagi sekali?saya dah boleh agak dah mase tu.Bile check,sah tayar pancit!Memang mase tu adoyaii Allah SWT saje yg tahu camne perasaan saya.Cuak,takut suma ade.Ye la,motor pancit kat tengah-tengah bandar.Saya try cari kalo-kalo ade bengkel motor dekat-dekat situ.Saya pun slow-slow naik la motor pancit tu.Cuak wooo,motor tu terhuyung-hayang.Bahaya giler takut tiba-tiba je jatuh mase atas jalan memang kelas A ar saya cakap.Saya bawak ikut tepi jalan je.Segan pun ade orang sume tengok je saya.Macam pelik je..Hahaha.Mase tu kul 12.30 mmg panas la.Struggle saya pusing,tak jumpa satu pun bengkel.

Last sekali,saya teringat yang ayah saya keje dekat-dekat situ.So saya pun pegi la kat tempat keje ayah saya.Nk lintas jalan tu punye la cuak smpai tggu kereta betul-betul takde baru saya lintas.Sampai je kat tempat keje ayah saay tu,die terus bawak gi bengkel kat situ.Fuhh,Alhamdulillah lega rasenye...

Lepas je pakcik bengkel tu dah tukar tiub ape sume,rase macam dah lame plak tak naik motor tak pancit,Hahaha.tapi,saya tak terus balik,pegi melantak KFC dulu.

Tu la sket pengalaman yang saya dapat.Walaupun takde la teruk sangat tapi ade la jugak pengajaran yang saya dapat.Sebab,kalo dalam situasi camtu,kita takleh panik or menggelabah tak tentu pasai.Kita kene rilek je and selalu tawakal kat Allah SWT.Yang penting,kita kene sabar,jangan mudah marah,menyumpah sana,menyumpah sini.Ingat la,tu sume ujian Allah SWT kat kita.Sesungguhnya Allah SWT bersama orang-orang yang sabar.Maybe sebelum ni kita ade buat silap ke kat mane-mane ke so kita kene reflect balik la diri kita.

Semoga kita semua mendapat keberkatan hidup di dunia dan akhirat.Amin.Wallahualam...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...