Yang Setia

Sekadar Penghibur Hati

Thursday, October 6, 2011

Bilakah Lagi Kita Semua Satu Hati...





Bilakah lagi kita semua satu hati...
Bilakah lagi keamanan kan dikecapi...
Bilakah lagi Islam kan dijulang tinggi...

Itulah sebahagian rangkap lagu tema Smart Generation Camp 4 yg dianjurkan oleh Persatuan Mahasiswa Hadhari yg diadakan kat Banting,Selangor hujung minggu lepas.Tu baru starting lagu tu,tapi cukup membawa makna yg mendalam kat sape-sape yg menyanyikannya.Alhamdulillah,saya telah dipilih oleh Allah SWT untuk sertai kem ni di saat kawan-kawan seAsasi saya busy packing utk balik ke rumah masing-masing memandangkan cuti semester sudah menjelang.

Walaupun terpaksa balik lewat sket daripada orang laen,tapi saya sket pun tak kisah sebab saya tahu betapa pentingnya utk saya sertai program-programs seumpama ini utk memperbaiki diri serta menambah ilmu pengetahuan di dada.

Masa tengah dalam kem tu,saya betul-betul rasa bersyukur kepada Allah SWT sebab Allah SWT telah pilih saya dari berpuluh ribu student UiTM utk join kem ni.Begitu banyak input serta ilmu yg saya dapat membuatkan saya sedar betapa kita umat Islam sekarang banyak yg sudah lupa dan lalai daripada tugas kita yang sebenarnya.Tujuan kita diturunkan ke dunia ini tidak lain dan tidak bukan hanyalah utk beribadah kepada Allah SWT sebagaimana firman-Nya dalam surah Az-zariyat ayat 56,

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.

Maka,sudah jelas perintah Allah SWT kepada kita umat manusia.Namun,berapa ramai kita(termasuk yg menulis) pada hari ini yg sedar akan hakikat ini?Sebagai umat Islam juga umat Nabi Muhammad SAW kita juga mempunyai satu lagi tanggungjawab yakni amar makruf nahi mungkar. Firman Allah SWT dalam surah Ali Imran ayat 110,


كُنتُمْخَيْرَأُمَّةٍأُخْرِجَتْلِلنَّاسِتَأْمُرُونَبِالْمَعْرُوفِوَتَنْهَوْنَعَنِالْمُنكَرِوَتُؤْمِنُونَبِاللّهِوَلَوْآمَنَأَهْلُالْكِتَابِلَكَانَخَيْرًالَّهُممِّنْهُمُالْمُؤْمِنُونَوَأَكْثَرُهُمُالْفَاسِقُونَ
Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka; di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.

Sekali lagi,sudah jelas perintah Allah SWT. yg mesti kita laksanakan.Itulah antara input yg saya dapat daripada kem ini.Banyak lagi sebenarnya cuma kekurangan ruang dan waktu.Insya-Allah kaen kali la kot..

Owh,lupa nk bagitau.Saya ni salah seorang peserta dari 6 orang peserta lelaki.Memandangkan saya ni budak Asasi,maka secara automatiknya sayalah peserta yang paling muda.Mula-mula tu mmg segan abis dgn senior-senior degree...ye la,bila mula-mula kenal,diorang tanya part berapa,course ape..saya ni dah la asasi,baru part 1.hahaha.tapi,lama-lama jadi rapat pulak dengan senior-senior (ye la,6 orang senang la kenal).Bawah ni ialah sahabat-sahabat baru saya di kem tu:

Abang Amirul Solihin (Kejuruteraan Mekanikal)
Abang Sufi (MESCOM)
Abang Syazwan (Sains Sukan dan Rekreasi)
Abang Sahril (Food Service and Management)
Abang Fazili (Art and Design)

Cuma,apa yg saya nk tekankan kat sini betapa saya bersyukur kepada Allah SWT kerana telah dipilih oleh Allah SWT utk join kem ni..Mungkin,kalo saya tak join kem ni maybe saya dah buat banyak benda-benda tak berfaedah.Mungkin,saya still berada dalam keadaan masih tidak sedar akan kedudukan umat Islam sekarang.Alhamdulillah,saya diberikan petunjuk oleh Allah SWT untuk menjadi salah seorang 6 insan bertuah itu.Alhamduliilah...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...