Yang Setia

Sekadar Penghibur Hati

Sunday, November 6, 2011

Salam Aidiladha Buat Semua


Assamualaikum buat semua.Salam Aidiladha.Alhamdulillah syukur kepada Allah SWT yang telah mengurniakan rahmat dan kasih sayang-Nya dapatlah kita bertemu sekali lagi dengan Aidiladha.

Aidiladha ini juga biasa kita sebut Hari Raya Qurban dan Hari Raya Haji kerana umat Islam yang berkemampuan digalakkan untuk membuat korban haiwan sembelihan.Pada hari raya Aidiladha ini,kita disunatkan untuk bertakbir mukayyat iaitu takbir yang dikaitkan dengan solat setiap kali selesai solat fardhu atau solat sunat.Kita disunatkan takbir sebenarnya bermula dari 9 Zulhijjah hingga selepas solat Asar pada 13 Zulhijjah.

Hari Raya Qurban merupakan hari di mana kita memperingati pengorbanan Nabi Allah Ibrahim a.s yang tidak ada tolok bandingannya.Rasenye,semua dah tahu kisah yang menakjubkan tu jadi tak perlu la saya ceritakan lagi.Jadi,kita seharusnya menghayati kisah tersebut bagaimana besarnya pengorbanan Nabi Ibrahim a.s serta tingginya keyakinan baginda kepada Allah SWT.Oleh sebab itu,kita umat Islam digalakkan untuk membuat qurban bagi mengikis sifat sayangkan harta dalam diri kita dan mendekatkan diri kita kepada Allah SWT.

Oleh itu,saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha kepada sahabat-sahabat saya,Umar,Haikal,Muazzin,Batch of 060,kawan-kawan kelas F dan bilik 1414,sahabat sesosej,Azri dan Naim,abang Khairul Anwar,guru-guru STAR Ipoh dan semua yang mengenali diri ini. Semoga kita akan mendapat kemenangan di dunia dan di akhirat.Moga berbahagia semuanya di pagi Aidiladha ini.Wallahualam...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...