Yang Setia

Sekadar Penghibur Hati

Tuesday, November 1, 2011

Jom Heboh vs Jom Masjid:Sape Menang?


Assalamualaikum...Kalo sape-sape yg masih tak tahu bahawa pada hari Jumaat dan Sabtu lepas iaitu 28 dan 29 Oktober 2011,Jom Heboh telah diadakan di Kota Bharu Kelantan buat kali yg kedua rasaenye kalo tak silap saya.

Memang tak dinafikan bahawa penganjuran Jom Heboh di Kelantan lain daripada negeri lain kerana ade syarat-syarat perlu dipatuhi seperti memisahkan penonton lelaki dan wanita ketika konsert malah artis-artis wanita perlu memakai tudung untuk ape-ape aktiviti.Sama ade diorang ikhlas atau tak biarlah antara diorang dengan Allah SWT.Kita tidak layak untuk menilai seseorang kerana kita hanya hamba Allah SWT yg menumpang di bumi Allah SWT ini.Namun,ape yg boleh kita buat hanyalah menyeru kepada kepada mereka yg sudah tersasar supaya kembali kepada jalan Allah SWT.

Kita boleh lihat sendiri rasenya,bahawa betapa ramainye manusia yg telah pergi ke Jom Heboh tersebut.Tak kira la tua ke muda ke,lelaki atau perempuan semua ade.Rasenye dekat berpuluh ribu jugak la yg pergi ke Jom Heboh tu.Satu perkara yg konfem,mmg jammed la dekat jambatan tu.Kalo hari biase pun dah jammed,inikan pula time-time ade event camni.Memang berjam-jam la dalam kereta.

Mmg tak dapat dinafikan ye bahawa ade program Jom Heboh ni yg memberi manfaat kepada pengunjung seperti Program Al-Kuliyyah.Saya tengok la dalam tv,tak pegi pun sebab saya ni jenis yg tak minat pergi ke tempat yg sesak ramai orang.Lagipun,sakit kaki pun tak hilang lagi.

Krisis Jemaah

Namun,sekarang masyarakat kita sebenarnya sedang mengalami satu krisis.Krisis ni masalah yg besar la.Krisis itu adalah krisis jemaah muda di masjid.Kita sekarang ini kekurangan jemaah muda di masjid.Yg ramainye,jemaah pakcik-pakcik dan makcik-makcik yg sudah berumur.Persoalannya ialah,ke manakah menghilangnya jemaah muda kita?

Sedih jika melihatkan keadaan para remaja sekarang yg semakin hari semakin parah tenggelam dengan pengaruh dan gejala sosial.Imam Al-Maududi pernah berkata,

"Jikalau mahu melihat masa depan ummah,lihatlah para belianya."

Subhanallah,jika melihat keadaan sebilangan besar remaja kita pada hari ini maka sudah pasti kita akan diserang oleh kebimbangan yg amat mendalam.Remaja kita pada hari ini terlalu sukakan hiburan dan keseronokan.Ditambah dengan pengaruh dari luar seperti Korea ape sume tu,Jom Heboh kat atas tu pun termasuk sekali,lama kelamaan kita ni semakin hari semakin jauh dari Islam.Sedih saya apabila melihat ramai rakan saya yg terlalu sukakan bintang-bintang Korea yg menjadi trend masa kini.Kalo ditanya pasal Korea,semua benda boleh jawab.Tetapi,kalo lah kita ditanya pasal sirah Nabi,biodata Nabi Muhammad SAW mampukah kita jawab?

Kurangnya ilmu berkenaan Islam dalam diri remaja kita sekarang.Ade seorang rakan saya memberitahu pada saya pada bulan Ramadhan yg lalu,die ditanya oleh seorang rakan die macam mana solat terawih tu dilakukan.Saya bile dengar tu mmg rase sedih la,menunjukkan betapa para belia kita sekarang jauh daripada cahaya Islam.

Sepatutnya kita ni sebagai para pemuda dan pemudi Islam yang bertenaga dan mempunyai fikiran yang bernas harus bangkit untuk menegakkan syiar Islam.Kita sepatutnya berbangga dengan cara hidup Islam.Di usia saya ni,Sultan Muhammad Al-Fateh telah memimpin sebuah pasukan tentera yang besar untuk menegakkan agama Allah SWT.Malunya kita remaja zaman sekarang ni kalo nak dibandingkan dengan remaja-remaja zaman kegemilangan Islam.

Bila lihat masjid-masjid dan surau-surau yang kekurangan jemaah muda ni membuatkan saya rase sangat sedih.Sedih kerana masih ramai remaja seusia dengan saya,bahkan sahabat-sahabat saya yg masih belum memahami Islam dengan sebenar-benarnya.

Kita sebagai para belia,pemimpin masa akan datang seharusnya berusaha menuntut ilmu,serta mendalami Islam agar kita mempunyai benteng yang kukuh dan ampuh untuk menghalang segala cubaan dari luar yang cuba untuk merosakkan iman kita.

Diri yang menulis ni sebenarnya lebih teruk dari yang membaca.Saya anggap entri ini adalah peringatan kepada diri saya sendiri yang banyak kekhilafan ini terlebih dahulu.Mudah-mudahan beroleh manfaat dan kebaikan untuk kita semua.Semoga kita mendapat kemenangan di dunia dan akhirat.Amin.Wallahualam...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...