Yang Setia

Sekadar Penghibur Hati

Saturday, November 19, 2011

Saidina Ali Pakar Matematik:Kisah 3


Saidina Ali digelar gedung ilmu oleh Rasulullah SAW.Bukan sahaja beliau bijak dalam permasalahan agama namun rasanya ramai dalam kalangan kita yang tidak tahu bahawa beliau juga merupakan seorang pakar matematik.

KISAH KETIGA

Sebelum meninggal dunia,seseorang telah membuat wasiat:

"Saya ada 17 ekor lembu.Jika saya meninggal dunia,bahagilah unta-unta itu kepada 3 orang anak saya.Anak sulung saya,berilah dia 1/2 daripada bilangan unta saya.Anak kedua pula,berilah 1/3 daripada bilangan unta saya.Anak ketiga saya,berilah dia 1/9 daripada unta saya."

Setelah beberapa ketika,si pembuat wasiat itu pun meninggal dunia dan apabila anak-anaknya membaca wasiat yang ditinggalkan,mereka menjadi bingung.Macam mana nak bahagikan 17 ekor unta tadi.Maka mereka pun berjumpa dengan Saidina Ali.

Saidina Ali setelah meneliti isi kandungan wasiat,berkata:

"Aku akan pinjamkan kamu seekor unta saya.Maka,bilangan unta sekarang ada 18 ekor.

-Anak sulung dapat 1/2 daripada 18 ekor unta=9 ekor
-Anak kedua dapat 1/3 daripada 18 ekor unta=6 ekor
-Anak ketiga dapat 1/9 daripada 18 ekor unta=2 ekor

(9+6+2=17)

"Dan sekarang aku ambil balik unta aku."

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...