Yang Setia

Sekadar Penghibur Hati

Thursday, December 1, 2011

Cara Memakai Cincin




Nasihat Nabi Muhamad SAW kepada Saidina Ali.Setelah Saidina Ali berkahwin dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Nabi Muhamad SAW.Nabi SAW berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari manis dan jari kelingking(anak jari).Dan jangan memakai pada jari tengah dan jari telunjuk.

Nabi Muhammad SAW melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat Allah SWT iaitu kaum yang derhaka pada zaman Nabi Lut a.s.

Dan,cara memakai cincin adalah termasuk lelaki ataupun perempuan.Oleh itu,kita seharusnya nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam,kalau tidak sia-sia saja kita mendapat kecelakaan daripada Allah SWT.Nabi SAW memakai cincin dan kalau kita memakai dengan niat untuk mengikut sunnah Nabi SAW,dapatlah kita pahala.

So,sape-sape yang dah bersedia atau nak dekat dah tu,boleh la start practice pakai cincin dengan betul.Haha.Kalau Nas ni,nampak gayanya lambat lagi ler.Nak tolong kongsikan ape yang penah dibaca boleh la.Tapi,memang smart jugak kalau pakai cincin ni.Hehe..

Semoga kita beroleh kemenangan di dunia dan akhirat.Wallahu'alam...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...