Yang Setia

Sekadar Penghibur Hati

Monday, May 28, 2012

Apa Kata Syeikh Abd Kadir Jailani


Sekiranya kamu bertemu seseorang,maka lihatlah kelebihan
yang ada padanya dan katakanlah pada dirimu:

"Mudah-mudahan jadilah dia disisi ALLAH lebih baik daripada aku
dan semoga ALLAH mengangkat darjatnya."

Sekiranya kamu bertemu sesorang yang lebih muda daripada kamu,maka katakanlah kepada dirimu:

"Dia belum lagi menderhakai ALLAH,tetapi aku lebih banyak menderhakai ALLAH.Tidak ragu lagi dia lebih baik daripada aku."

Sekiranya kamu bertemu seseorang yang lebih alim daripada kamu,
maka katakanlah kepada dirimu:

"Dia telah diberi ALLAH apa yang aku tidak dapat,dan dia lebih mengetahui apa yang tidak aku ketahui."

Sekiranya kamu bertemu seseorang yang jahil daripada kamu,maka katakanlah kepada dirimu:

"Dia ini menderhakai ALLAH kerana kejahilannya,sedangkan aku
derhaka kepada ALLAH dalam keadaan aku mengetahui dan aku tidak tahu bagaimana kesudahanku."



Wallahu'alam...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...