Yang Setia

Sekadar Penghibur Hati

Monday, March 12, 2012

Debaran Malam Pertama





Mahasiswa: "Pakcik, pakcik tahu tak bandar yang paling pesat berkembang kat dunia ni? Kalau pakcik tau pun, pakcik sure ingat2 lupa dek kesan asap rokok yg meracuni diri pakcik skrg ni."

Pakcik: "Pakcik tau."

Mahasiswa: "Ha..apa dia?"

Pakcik: "Kuburan."

Mahasiswa: "Saya tanya pasal bandar pakcik..bandar~ Ni la akibat isap rokok byk sgt. Menjadikan pakcik bukan saja kurang ingatan tapi....."

Pakcik: "Tapi apa? Tahukah kamu wahai mahasiswa cerdik pandai, setiap hari ada orang mati dan ditempatkan di kuburan. "Bandar" itu semakin berkembang sehari ke sehari. Penduduknya makin padat. Hari ini hari mereka. Esok mungkin hari kita jadi penduduk bandar itu. Kematian itu pasti. Rokok ini hanya asbabnya. Megi juga asbabnya. Bukannya Nabi tak pernah larang jgn amik benda mudarat. Tapi kita yang degil. Kerana sedap, badan binasa. Ok mulai hari ini, pakcik berenti merokok."

Mahasiswa: "...." (terdiam sambil menatap muka berjerawatnya pada side mirror RXZ beliau berkali-kali.)







Ingatlah wahai rakan-rakan sekalian,bahawa kita pada suatu hari nanti bakal dipanggil menghadap Yang Maha Besar di akhirat sana.Berdoalah supaya Allah SWT menjadikan pengakhiran yang baik untuk kita,bukannya pengakhiran yang buruk.


Janganlah kita leka akan kesibukan dunia ini yang tidak ada nilainya pada pandangan Allah.Beringatlah,apabila bangun dari tidur,bersyukurlah dan ucapkanlah Alhamdulillah.Kerana apa?Kerana Allah SWT masih lagi memberikan kita peluang untuk menebus kembali segala dosa-dosa kita.Masha-Allah!Sungguh mendalam kasih sayang Allah terhadap kita.


Janganlah kita biarkan malam pertama kita di alam kubur menjadi malam yang panjang,malam yang sangat menyusahkan hati kita,yang amat menakutkan.Janganlah kita biarkan malam pertama kita di alam sana ditemani dengan haiwan-haiwan berbisa yang menunggu untuk membalas setiap perbuatan dosa kita di atas dunia.Astaghfirulah al Azim!


Tetapi,luaskanlah kubur kita nanti dengan memperbanyakkan membaca Al-Quran.Terangilah malam pertama itu dengan amalan solat tahajjud dan qiamullail sebab pada masa itu tiada lagi TNB  untuk membekalkan elektrik.


Semoga kita mendapat kemenangan di dunia dan akhirat.Aminn.Wallahu'alam.



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...