Umat Islam berjaya membina kegemilangan kerana mereka memulakan langkah dari dalam iaitu daripada hati.Perubahan yang yang bermula daripada hati kekal lama.Justeru,umat Islam dituntut menghias hati mereka dengan bertakwa kepada Allah SWT.Dengan kekuatan takwa,mereka dapat mengubah segala-galanya.Menurut Imam Muslim,nabi bersabda,"Takwa itu di sini(dan baginda terus menunjukkan kepada dada baginda)."
Sebelum berbicara dengan lebih mendalam berkenaan takwa,terlebih dahulu kita berbicara berkenaan hati.Secara dasarnya, kedua-duanya tidak dapat dipisahkan.Imam Al-Ghazali dalam Ihya Ulumuddin pada bab Huraian Keajaiban Hati berkata,"Hati ialah raja bagi manusia.Sebagai raja,hati mempunyai tentera-tentera yang mampu melaksanakan kehendak-kehendaknya.Tentera-tentera ini dikenali sebagai tentera-tentera zahir dan batin.Tentera zahir adalah segala anggota badan yang dikurniakan kepada manusia.Tentera batin pula adalah nafsu syahwat dan marah di samping ilmu,hikmat dan kebijaksanaan.Nafsu syahwat dan marah mampu memainkan dua peranan yang berbeza iaitu membantu hati dan menghancurkannya.Justeru,hati memerlukan ilmu dan hikmat supaya dengannya nafsu syahwat dan marah dapat dikekang bagi melaksanakan perkara-perkara yang bermanfaat sahaja.Ilmu yang paling mulia ialah ilmu tentang Allah SWT serta keagungannya.Penguasaan ilmu ini dan keyakinan yang lahir daripadanya berbeza antara seorang dengan seorang yang lain.Pada peringkat awal,ilmu ini diperoleh berdasarkan usaha dan kesungguhan sehingga seseorang mengenali sifat-sifat yang yang wajib,mustahil serta harus bagi Allah SWT.Pada tahap yang paling tinggi,ilmu dan keyakinan terhadap Allah SWT terhasil berdasarkan penglihatan mata hati yang dikurniakan Allah SWT." Ilmu yang terhasil daripada penglihatan mata hati dekenali sebagai ilmu mukasyafah.Seseorang yang dikurniakan ilmu ini akan mengenali rahsia-rahsia Allah SWT secara langsung daripada Allah SWT.
Imam Al-Ghazali seterusnya berkata,"Berbekalkan ilmu dan keyakinan ini hati manusia akan menjadi bersih dan hasilnya ialah kebahagiaan bagi manusia di dunia dan akhirat.Sahabat Ali bin Abi Talib pernah berkata,"Sesungguhnya Allah SWT mempunyai bejana di muka bumi ini dan bejana itu adalah dalam bentuk hati-hati manusia.Hati yang paling dikasihi Allah SWT ialah hati yang paling lembut,yang paling suci dan paling keras.Maksud paling keras ialah yang paling keras berpegang pada agama Allah.Maksud yang paling suci ialah yang paling suci daripada sudut keyakinan dan maksud yang paling lembut ialah yang paling berlemah lembut kepada sahabat dan taulan."
No comments:
Post a Comment